موضوعات اختصاصی کتا

درک فیض شهادت

درک فیض شهادت

فاولئک معَ الذینَ النعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین (نساء:۶۹)

ترجمه:

 شهادت به دو معنی است:

الف ـ شهادت به معنی اقرار به یگانگی خداوند متعال و پیامبر خاتم بودن حضرت محمد مصطفی (ص) ویااقرار به مطلبی و امری در حضور قاضی به عنوان کسی که شاهد وقوع جرمی بوده است.و کشته شدن در راه خدا در صحنه ی مبارزه با کفار و منافقین و دشمنان اسلام.چنین کسی را شهید می گویند.

ب ـ دعوت به دین و در صورت ضرورت جنگ انبیاء با ملاء و قرنین ،در قران کریم به عنوان واقعه ای تقریبا عمومی بوده است.

و کاین من نبی قاتل معد ربّیون کثیرفما وهنوا لما اصابهم(آل عمران:۱۴۶)

ترجمه:چه بسیار پیامبرانی که مردان الهی فراوانی بهمراه انان جنگ کردند انها هیچ گاه در برابر انچه در راه خدا به انان می رسید سست و ناتوان نشدند و خداوند استقامت کنندگان را دوست دارد.

بدیهی است در این نبرد کسانی از پیروان انبیاء و کسانی از سپاه کفر کشته شوند.قران کریم با نظر منصفانه به مقایسه ی کشته شدگان دو گروه می پردازد:

ان یمسسکم قرحٌ فقد مسّ القوم قرحٌ مثله (آل عمران:۱۴۰)

ترجمه:اگر (در میدان جنگ)به شما جراحتی رسید به ان جمعیت نیز جراحتی همانند ان وارد گردید.

فانهم یالمون کما تالمون و ترجون من الله ما لا یرجون (نساء۱۰۴)

ترجمه:اگر شما درد و رنج می بینید انها(کافران) نیز همانند شما درد و رنج می بینند،ولی شما امیدی از خدا دارید که انها ندارند.

بعضی از ثمره های درک فیض شهادت

۱ـ پاک شدن گناهان(غیر از حق الناس و شاید در قیامت جبران حق الناس را هم خداوند و معصومین علیهم السلام پروش شهید متقبل شوند).

۲ـ عدم نیاز به غسل و کفن و تجهیز (اگر در میدان شهید شده باشد و یا در صحنه ی ترور).

۳ـ در بخشی از حدیث:شهید نظر می کند به وجه الله که وجه الله احتمالا مراد:۱ـجلوه  ی حق تعالی ۲ـنگاه به مقامات نورانی معصومین علیهم السلام است.

۴ـ اذن شفاعت دارد(مقدار ان تابع مرتبه ی شهید است).

۵ـ تا قیامت زنده است و جزوء اموات نیست و احتمال رجعت به دنیا دارد.

۶ـ با هم کیشان و هم رزمان خود در ارتباط است(آل عمران:۱۷۰).

۷ـ مرزوق عندالله است(آل عمران:۱۶۹).

  در طول تاریخ،اسلام و تشیّع شهدای زیادی را به آستان خداوند تقدیم کرده است:

ـ مجاهدان فی سبیل الله (در جنگ های صدر سلام تا برسد به غیبت کبری) که در کتاب شهداء الفضیله علامه امینی امده است.

ـ شیعیان مظلوم شهید شده به دست حکام اموی و عباسی و… تا زمان حاضر به دست حکومت های بعث عراق و ساواک شاهنشاهی.

ـ علمای شهید از صدر اسلام تا کنون و نیز در اینده.

ـ در عصر کنونی مجاهدان شهید مدافع حرم،شهدای یمن،  سوریه، عراق، عربستان، بحرین،مصر،فلسطین… .

ـ لازمه ی درک فیض شهادت بصورت انتخابی،اگاهانه،ازادانه و عاشقانه این است که بداند درک شهادت تصادفی نیست و هر کس هم که کشته شود ولو در سپاه اسلام هم باشد،لزوما شهید نیست.در یکی از جنگ های رسول اکرم(ص) عدد شهدا را کمتر از عدد کشته شدگان سپاه خود اعلام فرمودند و زمانیکه دلیل انرا از حضرت خواستند،حضرت در کلامی بدین مضمون فرمودند:ِ "قصد انها فی سبیل الله نبود، بلکه برای غنائم بوده است" و یا اساسا منافقان در سپاه اسلام حضور داشته اند.

ـ اگر مهاجر فی سبیل الله در مسیر هجرت خود بمیرد براساس ایه ی شریفه ی ۱۰۰ سوره ی مبارکه ی نساء لزوما شهید نیست زیرا ایه او را جزء اموات می شمارد در حالیکه شهید را جزء اموات نمی داند.پس مهاجر اگر به دست دشمن کشته شود، شهید است.

ـ با توجه به بند ۶، شهید قبل از شهادت باید واقعا و قلبا خود دوستدار شهادت باشد و ان را از خداوند بخواهد.در این صورت اگر خداوند مقدر فرموده باشد دعای او را مستجاب می فرماید.بوده اند کسانی از طبقه ی علماء اعلام کرده اند که قطعا مهیای شهادت بوده اند ولی مقدّرات انها شهادت نبوده است و البته شاید به مقام بالاتر از شهادت یعنی "صدیقین" برسند که کمتر از انبیاء و بالاتر از شهدا هستند.

ـ نباید فکر کنیم که راه شهادت بسته است و مثلا جنگ تحمیلی که تمام شد بگوییم راه شهادت بسته شده است.خیر؛اسلام دشمن اشکار و نهان که عنود و کینه توزند زیاد دارد و لذا دنبال ضربه زدن به اسلام و میهن هستند.

کسی از عرفای دزفول نقل می کرد بعد از جنگ تحمیلی شهید صیاد شیرازی با خانمش پیش من امد و گفت: دیدی حاج اقا جنگ تمام شد و ما شهید نشدیم. به ایشان گفتم:تو هم شهید می شوی. وقتی منافقین او را به شهادت رساندند خانمش زنگ زد و گفت:دیدی حاج اقا صیاد شهید شد.

شهادت آوینی مگر یادمان رفته است(سال۷۱ یا ۷۳)؟

شهادت سردار حاج احمد،کاظمی مگر یادمان رفته است؟

شهادت سردار شوشتری در زاهدان مگر یادمان رفته است؟

شهادت مدافعان حرم پس از پایان یافتن فصل شهادت ها در جنگ تحمیلی مگر یادمان رفته است؟

عهده این است که با جرات وجسارت درخواست شهادت را از خداوند خواسته باشیم،فراهم کردن شرایط و زمینه اش کار خودش است نه ما.

ـ پس تا کنون اینگونه فهمیده ایم که:

درک فیض شهادت.

دعا برای درک فیض شهادت از صمیم قلب  و دادن امتحان های مختلف مثل مجروحیت در جنگ و فداکاری های خالصانه (بدون ذکر انها) برای خدا به صورت مجاهدت های خاموش و به قول شهید علی خوش لفظ باید از میدان مین خود و سیم خاردارهای خود عبور کرد.

"دعا برای یافتن توفیق دعا "و جرئت دعا برای درخواست شهادت و ریختن ترس ها از دشمن و انحصار علاقه به خدا و اسلام عزیز و معصومین(ع) و این کار میسر است با:

راهکارهایی برای رسیدن به این مقام:

۱ـ تفکّر در ناپایداری دنیا و انچه مربوط به دنیاست(از شهوات و امیال و اوهام و تمایلات و…)

۲ـقطعی بودن مرگ برای هر کس در دنیا(کل نفس ذائقته الموت عنکبوت:۵۷)

۳ـشرکت مصرّانه در مراسم شهدا(تشییع جنازه،ختم،…)

۴ـدرخواست از خدا برای یافتن جرات درخواست شهادت.

۵ـسرزدن به مزار شهدا و خلوت کردن با انها و حرف با انها خصوصا شهدای گمنام.

۶ـ سر زدن به خانواده ی شهدا و کمک کردن به انها در صورت نیاز.

۷ـ همراه داشتن عکس شهدا و با یکی یا دو تا از انها رابطه ی خصوصی برقرار کردن و یاد و دعا و فاتحه و خیرات(یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم).

۸ ـ خواندن فاتحه و قران برای شهدا به صورت همیشگی و به نیت انها.

۹ـدوری از گناه برای اینکه مانع دعا و جرات یافتن برای دعا و درک فیض شهادت نشود(صغیره،کبیره و مشتبهات).

۱۰ـتوسّل به شهدا برای درخواست از خدا که دوست انها را به انها ملحق سازد.

  11ـ پرورش احساس کینه به دشمنان اسلام(کفار و منافقین) و در جریان اخبار مربوط به اسلام و مسلمین دائما قرار داشتن.

۱۲ـتلقین به خود و استفاده از اثرات ان که "من باید شهید شوم" ، "شهادت بهترین و با صرفه ترین نوع مردن و رفتن از این جهان است.

۱۴ـ به استقبال خطرها رفتن برای تقویت جرات و تحمل زحمت در راه دین خدا زیرا به قول شهید چمران: "من اعتقاد دارم که خداوند متناسب با رنجی که انسان در راه او می برد به او پاداش می دهد و توکل بر او که اصل کار همین است و بدانیم که توکل لازمه اش ایمان است.

۱۵ـ تقویت عشق به امام حسین (ع) و محبت او را در دل داشتن و درستی کار او را ستودن و گریه بر او در محرم و صفر و غیر از انها و زیارت عاشورا و یا لیتنا کنا معک فنفوز فوزا عظیما.

۱۶ـ درک احساس عقب ماندگی و عقب افتادن از شهدا که انها با انتخاب مسیر شهادت مسیر اینده ی خود را که تا ابد است نورانی و پر از سرور و نعمت کردند و ما مانده ایم مضطرب که:

ـ کی خواهیم رفت،چقد مانده؟

ـ ایا توشه ای داریم؟

ـ ایا با گناهان خود مثل غیبت کردن،توشه هامان را تا کنون اتش نزده ایم؟

ـ نهایتا چگونه خواهیم رفت؟ (رفتنی به رنگ سیاه،سفید یا خاکستری و تازه به چه نقطه ای از طیف خاکستری).

ـ ایا عمل خالصی برای عرضه داریم؟

ـ ایا معرفتی در خور خدا و رسول و قیامت داریم؟

ـ عمر را چگونه گذرانده ایم در کودکی به بازی گذشت،در جوانی به مستی و هوای دل گذشت،میانسالی به جمع مال گذشت و پیری هم که توانی نمانده است و زبان حالش چنین است:

عمر رفت و ذنب ماند و قدرتی بر جبر نی      ای خدا رحمی به این مسکین نما

۱۷ـ برای طالب شهادت هر ماهی محرم و هر زمینی کربلا و هر روز عاشوراست زیرا شاهد یا بازیگر صحنه ای از صحنه های جدال حق با باطل است و یوم ابتلاء است و ازمایش.

۱۸ـکوچک نشمردن ثواب اعمال ولو در نظر ما کوچک باشند که شاید رضای خدا در انها و امضای برگه ی شهادت ما به انجام انها صورت گردد و کوچک نشمردن معصیت ولو در نظر ما صغیر باشد زیرا ممکن است خدا و امضا نکردن برگه ی شهادت ما را باعث شود .

۱۹ـ جویای فرصت های شهادت بودن مثل مدافعین حرم که در سوریه و یمن شهادت را جستند و می جویند.

۲۰ـ تقویت ارتباط با حضرت مهدی (عج) و دعای عهد روزانه و امادگی جسمی و روحی و قلبی برای ظهور مبارکشان و یاری حضرتش.

۲۱ـخواندن وصیت نامه های شهدا و سفارشات انها به ما بازماندگان در حفظ حجاب و امر به معروف و نهی از منکر و یاد شهدا و بودن همیشگی در خط امام و مقام معظّم رهبری و … .

۲۲ـ بزرگداشت ایام شهادت معصومین(ع) و پوشیدن لباس سیاه و پرهیز از خنده و شوخی و شرکت در مجالس عزا و تفکر شبانه در مورد حضرتشان و گریستن شبانه.

۲۳ـ بازدید از نقاط عملیات دفاع مقدس مثل شلمچه،مجنون،دو کوهه،حسینیه،بازی دراز و… .

۲۴ـ خواندن زندگینامه و رفتار و گفتار باقیمانده از شهدا و مقایسه ی انها با دیگر انسانها به لحاظ انسانیت،ایمان،خدمت به خلق.

۲۵ـ همنشینی با بچه های جبهه و شرکت در شب های خاطره گویی و بزرگداشت شهدا.

۲۶ـ ثواب بعضی از اعمال مستحبّی خود را به شهدا اهدا کردن(عام یا خاص).

نویسنده:: سید حسین

افزودن دیدگاه

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

13 + هشت =